HOME INHOUDTAAL SHARE

25 jaar Brasserie Pakhuis

het recept achter het succes

Brasserie Pakhuis bestaat 25 jaar en is met zijn unieke setting een gevestigde waarde in Gent. Ook in La Quincaillerie en Brasserie Dock’s hebben ze recent een zilveren jubileum gevierd. Wat is het geheim van het jarenlange volgehouden succes? Zakelijk leider Dimitri De Cuyper geeft zijn recept inclusief alle noodzakelijke ingrediënten.

25 jaar Brasserie Pakhuis

het recept achter het succes

Brasserie Pakhuis bestaat 25 jaar en is met zijn unieke setting een gevestigde waarde in Gent. Ook in La Quincaillerie en Brasserie Dock’s hebben ze recent een zilveren jubileum gevierd. Wat is het geheim van het jarenlange volgehouden succes? Zakelijk leider Dimitri De Cuyper geeft zijn recept inclusief alle noodzakelijke ingrediënten.

Schakels

"De sterkste als zowel potentieel de zwakste schakel in elke horecazaak zijn de medewerkers. Zeker in een grote brasseries. Zij bepalen hoe de zaken verlopen. Daarom is het belangrijk dat je mensen moet hebben die professioneel zijn of de ambitie hebben om professioneel te willen worden."

"Zoals in zovele horecazaken nemen ook wij mensen aan die gemotiveerd en enthousiast aan de onderste trede van de ladder willen beginnen werken om zich zo naar hogerop op te werken. Sommige ontwikkelen zich hier zo sterk dat ze zelf een zaak beginnen wat ik spijtig vind maar me wel fier maakt."

Comfort

"Maar met deskundige en gemotiveerde mensen alleen red je het niet vandaag. Je moet er vooral voor zorgen dat ze naast hun werk ook een normaal en aangenaam sociaal leven kunnen uitbouwen."

"We vragen veel van hen maar willen ook dat voordeel uit dankbaarheid én respect aan hen geven. Ik heb daar van in het begin veel aandacht besteed omdat hun werk sowieso al bepaald wordt door aparte werktijden zoals gesplitste diensturen, laat avondwerk en weekendwerk. Daarmee rekening houden door ze een aantal vaste vrije dagen te geven, geeft een bepaald comfort waar iedereen recht op heeft. Ook in de horeca en zeker in deze tijden waarin mensen meer en meer vrije tijd hebben. Zo geven we in de mate van het mogelijke ook dagdiensten zodat medewerkers ook een extra avond vrij zijn."

Cirkels

"Daarnaast investeren we ook in de kennis en de vaardigheden van onze mensen. Sommige workshops of cursussen zijn mogelijk niet direct van toepassing op hun huidige jobfunctie maar het motiveert en de nieuw kennis zal mogelijk wel in de toekomst van pas komen. Die sessies houden hen ook scherp. Ik neem daar zelf ook aan deel."

"Ik denk niet als een piramide met mij bovenaan maar geloof wel in cirkels. Zo wordt er bij ons niet enkel door de hoofdverantwoordelijken vergaderd.  Ook de assistenten steken maandelijks de koppen bij mekaar om zelf problemen op te lossen. Ik geloof sterk in empowerment en niet in een aanpak waar ik alleen de gang van zaken moet bepalen of problemen moet oplossen. Onze medewerkers kunnen hun problemen meestal trouwens beter aanpakken dan mezelf." (lacht).

Deel 4

“We willen niet zozeer elke foodtrend volgen maar wel datgene bieden wat de meeste mensen bekommert.”

Verwachtingen

"Medewerkers zijn de motor van het bedrijf maar daarnaast tonen we ook veel zorg voor wat we precies op tafel brengen. We willen niet zozeer elke foodtrend volgen maar wel datgene bieden wat de meeste mensen bekommert. Ik denk aan gezonde ingrediënten en gerechten die de seizoenen volgen en aan producten waarvan we de oorsprong kennen en die bij voorkeur op biologisch manier tot stand komen. Onze gasten hebben in die zin vandaag andere verwachtingen dan tien jaar geleden en we denken daaraan ook te kunnen voldoen met het productaanbod van geselecteerde leveranciers-partners en met de opbrengsten van onze boerderij in Frankrijk."

“Respect tonen voor je gasten, medewerkers, leveranciers-partners en voor het gebouw en de omgeving, is respect tonen voor vandaag én voor de toekomst.”

Respect

"Daarnaast vraagt een horecazaak een continue visie op investeringen die we al een kwarteeuw volhouden en dit steeds met respect voor het originele en stijlvolle ontwerp van architect Pinto. Je kan en mag nooit op je lauweren rusten. Respect tonen voor je gasten, medewerkers, leveranciers-partners en voor het gebouw en de omgeving, is respect tonen voor vandaag én voor de toekomst. Misschien is dat in één zin wel de verklaring voor het jarenlange succes van onze brasseries in Gent, Brussel en Antwerpen."